Doenya’s Danswereld

Dansen is leven, leven is bewegen

Kinderen en beweging zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Doenya’s Danswereld geeft ruimte aan het jonge kind. Ruimte om te ontdekken, te spelen en te bewegen, vol fantasie en verbeelding. Hier komen verhalen tot leven!
Dans en beweging zorgt voor plezier, verbinding en biedt daarnaast veel leermogelijkheden. Wil je jouw kind(eren) vanuit plezier en vertrouwen laten bewegen en groeien? Ontdek hier de mogelijkheden!

Patricia

Patricia Djukic- de Wijs

Ik heb Doenya’s Danswereld in 2013 opgericht.

Jonge kinderen zijn magische, kleine mensen die mij leren om in het moment te zijn, zodat ik hen vervolgens kan leren hun verbeelding te volgen en te vertrouwen op hun lijf.

Dagelijks met jonge kinderen in beweging zijn en al dansend waardevolle dingen leren. Dat is mijn motivatie om elke dag op te staan!

Waarom de naam Doenya’s Danswereld?

Het woord Dunya betekent ‘wereld’ in het Arabisch en Hindi. Ik ben geïnteresseerd in de wereld met haar verschillende culturen en muziek.

In mijn lessen creëer ik een ruimte waarin de wereld van verhalen tot leven komt, een belevingswereld waarin kinderen welkom zijn, zoals ze zijn.

Door de naam als Doenya (Doen-ya) te schrijven, krijgt het nog extra betekenis. Het nodigt uit tot actie: ‘Doe mee en ontdek de wereld van de verbeelding en kleurrijke dans!’

“In beweging voel ik me vrij, kan ik mijn zorgen en gedachten loslaten en genieten van het moment. In beweging gaat mijn creativiteit stromen, leer ik mijn lichaam beter kennen en ontwikkel ik mijzelf als persoon.”

Ervaring

Ik ben opgeleid als docent omgangskunde en cultureel werker en werkte tijdens mijn studie in de kinderopvang.

Tijdens mijn stage in India is de liefde voor Indiase dans en muziek – en later ook oriëntaalse dans (buikdans) – ontstaan.

De Oosterse muziek vormt voor mij een grote inspiratiebron. In mijn lessen gebruik ik allerlei soorten (instrumentale) muziek, van klassiek tot pop en wereldmuziek, zodat kinderen kennismaken met verschillende geluiden en stijlen.

Vanuit mijn studieachtergrond, gecombineerd met mijn enthousiasme voor kinderen en interesse in de fantasiewereld van peuters, ben ik in 2012 de opleiding tot Peuterdansdocent gaan volgen bij Dingjan Peuterdansonderwijs.

Fantasie in beweging

Door je eigen fantasie aan te spreken en aan te sluiten op de belevingswereld van de peuter, ontstaan er prachtige dansverhalen waarmee peuters hun lichaamsbewustzijn vergroten, nieuwe woorden leren en voelen wat muziek in hun lijf doet.

Mijn grote interesse in de taalontwikkeling van het jonge kind en de behoefte aan verdieping bracht mij vervolgens naar Den Haag bij Studio Swing, waar ik de cursus tot docent Taal- en rekendans volgde.

De teacher training Reis door het lichaam maakt het plaatje compleet. Door middel van deze methode vergroten kinderen vanaf 4 jaar hun lichaamsbewustzijn en leren ze te luisteren naar hun lichaam, zodat ze in hun kracht komen te staan.

Curiculum vitae

 

2003 – 2007Opleiding Culturele en Maatschappelijke Vorming, Avans Hogeschool Breda
Jan- juni 2006Stage India, Bombay en Pune (centrum voor straatkinderen en adoptiecentrum)
2008 – 2009KOPopleiding docent Omgangskunde, Instituut Archimedes, Hogeschool Utrecht
2008- 2009Pedagogisch medewerker kinderopvang- invalkracht
2009- 2012Docent ROC de Leijgraaf, MBO opleiding Matschappelijke Zorg
2012 – 2013Opleiding tot peuterdansdocent bij Dingjan Peuterdansonderwijs
2015 – 2016Cursus docent Taal- en rekendans® bij Studio Swing
20163 daagse opleiding Yoga voor peuters en kleuters, Eigen Wijze Opleidingen
2017Teacher training Reis door het lichaam
2018Beweeg en groei, Module Beweeg en groei
2021Opleiding Psychomotorisch Kindercoach
2022Opleiding Creatief danscoach voor kinderen
2023Rhythmic Movement level 1,2

De ijsbeer die in de sneeuw op zoek gaat naar zijn weggelopen pantoffels. De maan die naar beneden komt om een kopje thee met de theepot te drinken.

Met Doenya’s Danswereld wil ik een plek creëren waar kinderen plezier beleven aan dans, hun fantasie, zelfvertrouwen en creativiteit vergroten en waar lichaamsbewustzijn en taalontwikkeling wordt gestimuleerd.

Fantasie en verbeelding vormen een belangrijk uitgangspunt in mijn lessen. Aan de hand van een fantasievol verhaal neem ik de kinderen mee op dansavontuur.

De danscursussen

Dansen voor peuters

Bij peuters is de fantasie nog heel levendig, alles is mogelijk in hun wereld vol verbeelding. In de peuterdanslessen dansen we één verhaal drie keer, zodat de kinderen het verhaal herkennen en hierop kunnen reageren.

b

Dansen voor kleuters

Ook bij kleuters speelt fantasie nog een belangrijke rol. Daarom dansen we vanuit thema’s en verhalen die hen aanspreken. Er komt meer aandacht voor de kwaliteit van de beweging door te spelen met de elementen tijd, kracht en ruimte. Snelle en langzame bewegingen, hoog en laag, licht en zwaar wisselen elkaar af. De kinderen creëren ook zelf bewegingen bij een sfeer of gebeurtenis in het dansverhaal. Samenwerking speelt hierbij een grote rol.

b

Dansen voor 6 tot 10 jarigen

Vanaf 6 jaar maken de verhalen plaats voor thema’s die aansluiten bij de leefwereld van kinderen.
Er komt meer aandacht voor samenwerking, interactie, eigen creativiteit en bewustwording van het lichaam. Samen creëren we diverse dansen.

Afhankelijk van de lesmethode ligt de focus op taalontwikkeling of lichaamsbewustzijn. Samenwerking, creativiteit en verbeelding spelen hierbij ook een rol.

In de les blijft altijd aandacht en ruimte voor eigen creativiteit en het vermogen om te bewegen vanuit verbeelding. Zo ontstaat er een open, plezierige sfeer, waarin eigen ideeën welkom zijn!

Creativiteit is belangrijk voor de ontwikkeling van een kind, omdat het een mens maakt tot een autonoom individu, dat in staat is iets nieuws te scheppen.

b
0
Winkelwagen